Kruvivaiade ajalugu ulatub 19. sajandisse

Kas teadsid, et kruvivaiad on ülemaailmselt kasutusel olnud erinevate ehitiste vundeerimise lahendusena juba 19. sajandi keskpaigast?

2011. aastal avaldatud uurimustöö

Alan J. Lutenegger (University of Massachusetts, USA) poolt 2011. aastal avaldatud uurimustöös kirjutatakse:

Alates 1836. aastast kasutati kogu maailmas keeruliste vundamendite puhul edukalt kruvivaiadega elemente, et toetada mitmesuguseid suuremahulisi tsiviilehitusstruktuure. Nende arendamine ja kasutamine on suures osas seotud Suurbritannia ja USA inseneridega. Kruvivaiade vundamentide päritolu ja arengut vaadatakse ajaloolisest perspektiivist, keskendudes ajavahemikule 1836 kuni 1900. Viiteid leidub kruvivaiade kasutamisest tuletornide, sildade ja kaide püstitamisel ning samuti oli levinud nende kasutamine muudes tehnilistes rakendustes. Ajaloolise materjali põhjal on teada, et sellelaadsed vundeerimise lahendused on olnud kasutusel üle 170 aasta üle kogu maailma ja seda võib pidada geotehnilise vundeerimise ala kõige olulisemaks arenguks 19. sajandi teisel poolel.

Terasest kruvivaia leiutajaks peetakse Alexander Mitchelli (1780-1868), kes oli Iiri ehitaja. Esmalt leidis algeline kruvivai kasutust laevade ankurdamiseks Londoni sadamas. Mitchelli’le tuli idee kasutada sarnast konstruktsiooni rannaäärsete ehitiste vundamendina kohas, kus pinnas oli pehme ja ehitada tuli muuhulgas ka madalas vees.

Esimesed projektid, kus kasutati kruvivaiu, olid Maplin Sands (1838) ja Wyre majakad ning nende majakate edu tõttu ehitati järgnevatel aastatel mitmeid sarnaseid kruvivaiadest vundamentidega ehitisi. Mõned kuulsamad neist on Belfast Lough, Gunfleet ja Dundalk Bay. 1855. aastal kruvivaiadele ehitatud The Seven Foot Knoll Light majakas on praegugi töökorras ja kasutuses muuseumina.

Loe kruvivaiade ajaloo kohta lähemalt siit.